dinsdag 24 juni 2014

Verandering


Een man van middelbare leeftijd wordt door de huisarts naar mij toe gestuurd. Ik ben altijd blij met deze vorm van samenwerking.

“Ik moet afvallen, want ik krijg allerlei klachten”, vertelt hij me enigszins beteuterd. “Van wie moet dat”, probeer ik eerst. “Van de dokter en, ja, mijn vrouw vindt het ook verstandig”, bekent hij. “En wat vind je er zelf van”, vraag ik door. “Ach ja, weet u, ik ben altijd een Bourgondiër geweest en op zijn tijd moet ik toch een biertje kunnen drinken.”Die rottige bloeddruk ook, ik ben benauwd en mijn cholesterol doet het ook niet zo best, de laatste tijd.”

Hij vraagt me of ik goede pillen weet. Van die stackers of fatburners. Daar heeft ie wel eens van gehoord. “Nee, en als ik ze had dan kreeg u ze niet”, is mijn besliste antwoord. Nu moet hij even nadenken en ik zie hem vertwijfeld zoeken in zijn zakken. “Ja, eigenlijk moet ik ook van mijn rookverslaving af.” Het is toch wat, alles wat lekker is dat is ook weer slecht voor een mens…”, verzucht hij. “Maar ik moet ook oud worden”, geeft hij nog als wens mee.

“De enige die kan beslissen of u wilt veranderen bent uzelf”, geef ik hem terug. Ik vertel dat ik hem kan helpen. Niet met pillen of wonderpoeders, maar door met elkaar te analyseren waar het fout loopt. Wat zijn z’n valkuilen, wat betekent voeding voor hem, hoe kan ik zijn leven toch nog een beetje Bourgondisch kleuren, zonder zijn gezondheid te schaden.

Ik kan prachtige theorieën aan elkaar knopen, inspireren en motiveren, ik kan zijn lichaam met acupunctuur een zet geven in de goede richting, maar het begint met de bereidheid tot gedragsverandering. Hulp uit een pillendoosje is een doodlopende weg. Ik wil hem graag meenemen op de weg terug naar gezondheid maar ik besef dat ik eerst zijn laatste verzet nog moet breken.
Zijn houding geeft de indruk dat hij het verhaal begrepen heeft. We besluiten om samen een gezond voedingsplan te smeden met een licht Bourgondische inslag. Een prettige mix van gezonde voedingselementen en af en toe ruimte voor ‘s mans geneugten. Het roken gaan we later aanpakken. De eerste stap is gezet op weg naar verandering.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten