zondag 8 juni 2014

Het verband tussen bijholteontsteking en voeding


Nu de vakanties er weer op zitten en de dagen kouder en natter worden komen de bijholteproblemen zo nu en dan weer opduiken in de praktijk. Is er een relatie tussen bijholteontstekingen en voeding of speelt slechts een haperend immuunsysteem, een infectie, een allergie of een op hol geslagen auto-immuniteit een rol?

Geert, een klant van mij, heeft al tientallen jaren last van een chronische sinusitis, juist bijholteontsteking. Zijn neus en slapen zitten dan vaak potdicht. Hij heeft daarnaast dan altijd veel last van slijm in neus en keel en doet pogingen om door middel van schrapen, deze last te verminderen. Verder is hij best gezond en sportief. Zijn huisarts begon steevast met een antibioticakuur en een ontzwellingsmiddel. Omdat Geert van dit laatste middel erg last had, schakelde hij over op een neusspray met een zoutoplossing. Hij hield dit enkele maanden vol maar de neusspray hielp hem niet veel. Door al het geschraap en de slijmen had Geert geregeld keelpijn en keelontstekingen. Hiervoor nam hij dan maar weer pijnstillers. Zijn huisarts stuurde hem vervolgens door naar een KNO arts, maar ook die schreef antibiotica in combinatie met een keelspray voor, in de hoop dat het probleem op den duur “vanzelf” zou verdwijnen.

Als hij bij me komt heeft hij ook sinds kort last van bronchitis. Hij is het jarenlange gesukkel beu. Hij wil geen antibiotica meer omdat hij er moe en misselijk van wordt en er vaak diarree van krijgt. Hij vraagt me of er complementair iets aan zijn klachten te doen is. De KNO arts heeft als laatste redmiddel een operatie voorgesteld om zijn neus vrij te maken maar dat ziet hij nog niet zitten. Zoals gewoonlijk informeer ik eerst naar zijn voedingsgewoonten. Hij eet inderdaad heel gezond: verse groenten en fruit, niet teveel vlees en regelmatig vis op het menu. Hij eet volkoren, rookt niet en drinkt maximaal twee glaasjes wijn per avond. Het enige wat mij opvalt in de voedingsanamnese is dat Geert opvallend veel melkproducten gebruikt. Hij start elke dag met een grote kom cornflakes met melk, zijn boterhammen zijn steevast belegt met kaas en s’avonds neemt hem een stevige kom volle yoghurt. Ik vraag hem daarom gedurende vier maanden alle melkproducten en alle geraffineerde suikers te vermijden. Ik schrijf hem slechts een goed multivitamine-mineralencomplex voor en een stevige basis vitamine D extra voor om zijn weerstand te verhogen. Ook zet ik een mangaan-koper supplement in.
Vier maanden later komt Geert weer terug. Hij heeft geen klachten meer gehad en heeft veel minder last van slijmvorming in de neus en keel. Ik adviseer koemelk te vervangen door sojaproducten of geitenkaas. De vitamine D en mangaan gebruikt hij nu nog slechts in de wintermaanden. Geert merkt dat, als hij toch af en toe een yoghurt neemt, hij snel weer keelpijn heeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten