zondag 8 juni 2014

Geen bierbuik maar broodbuik


Mannen van boven de 40, de categorie waar ik ook onder val, herkennen het wel: de vorming van vet op de buik ook wel bierbuik genoemd. Maar de meeste mannen drinken niet in die hoeveelheden bier dat je daar een buik van krijgt. De belangrijkste oorzaak ligt veel meer in het nuttigen van veel koolhydraten en snelle suikers in het algemeen. Dat betekent dat iedereen met overgewicht misschien wel last heeft van hetzelfde euvel; teveel koolhydraten. William Davis schreef er een boek over en een lezer schreef zijn verhaal: Dit boek bevat zeker geen onzin! Ik heb twee jaar geleden de tarwe en gluten uit mijn menu verbannen en de gevolgen waren in overeenstemming met de strekking van dit boek. Enkele resultaten: Mijn bloeddruk zakte van 145/85 naar 130/70. Ik gebruikte medicijnen voor diabetes type 2 en moest eigenlijk naar sterkere medicijnen; nu gebruik ik helemaal geen medicijnen meer en is mijn bloedsuiker normaal. Het belangrijkste voor mij is het volgende: Ik heb jaren gezucht onder chronische vermoeidheid en dit is na de verbanning van tarwe en gluten opgelost. Ik voel mij herboren!

De voedselindustrie schreeuwde al weken voor de verschijning van dit boek van de daken dat het onzin is wat er in wordt beweerd en dat kan ik me best voorstellen. De redenering dat de beweringen van William Davis niet wetenschappelijk onderbouwd zijn gaat naar mijn mening niet op. Er kunnen zeker ook vraagtekens worden gezet bij vele “wetenschappelijke” onderzoeken die door de voedselindustrie zelf worden geciteerd. Veel van die onderzoeken worden gefinancierd door diezelfde voedselindustrie. Al met al is broodbuik een zeer lezenswaardig boek en het is erg eenvoudig om zelf uit te testen of een tarwe en glutenvrij dieet voor u tot verbeteringen leidt! Mocht u de beschreven nadelen van tarwe en gluten zelf ervaren, laat dan de tarwe een weekje staan en kijk wat er gebeurd!

In de Stentor van afgelopen week verscheen ook een artikel over de hype tegen brood en de diƫtiste beweerde dat er geen enkel wetenschappelijk onderzoek te vinden was tegen brood. Dezelfde dag verscheen in mijn email een studie van onderzoekers van de bekende Mayo kliniek in Amerika. OK, ik weet dat Mayo sowieso niet gezond is. Ze stelden vast dat granen en gluten diabetes kunnen uitlokken, onze metabolisme verstoren en de belangrijkste bacteriepopulaties in de darmen kunnen beschadigen.
Evidence based genoeg of niet, ik propagandeer ook een vermindering van brood in onze voeding en elke keer weer zie ik de goede resultaten qua gezondheid bij mijn cliƫnten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten