zaterdag 7 juni 2014

Strijken en kneden


Het is al weer ruim tien jaar geleden dat ik begon met de praktijk in Raalte, en ja, eigenlijk al langer. Voor heel veel mensen was onze zolder destijds een massageruimte. De aromatische dampen waren tot in de huiskamer te ruiken. Het was mijn eerste grote liefde in dit vakgebied. Menig sportclub in de buurt heb ik daardoor goed leren kennen. Op vakanties was het altijd een vast patroon dat ik een plaatselijke masseur bezocht om te ervaren of ze ook andere technieken gebruikten. Vaak nam ik deze technieken dan als een souvenir mee terug naar Raalte.

Jaren geleden was ik bij een goede kameraad in Slowakije. Daar is het een gewoonte om elke maand naar een kuuroord te gaan voor behandeling. Zo kwam ik met hem in een prachtig klassiek oud kuuroord in de bergen. Opvallend was dat de prijzen voor buitenlanders verdrievoudigd werden. Daar moest dus goed aan verdiend worden. Mijn Slowaakse vriend regelde dus een massage voor mij met de receptioniste. Ik werd opgehaald door een vriendelijke jongedame met prachtige hoge jukbeenderen en tengere handjes. Blij ging ik haar achterna naar de professionele massageruimte. Ze mompelde iets in het Slowaaks, wat ik uiteraard niet verstond. Blijkbaar ging ze wat handdoekjes ophalen, interpreteerde ik haar vreemde klanken. Ik had mijn vriend gevraagd om een rug massage te boeken. Plotseling ging de deur weer open en stond er een heel andere vrouw, twee koppen groter dan ik ben en handen als kolenschoppen, met een norse stem wees ze op de onderzijde van mijn lijf en hield me een hele grote badhanddoek voor. Met priemende ogen en harde stem bleef ze wijzen op mijn geklede onderzijde. Taal is universeel, ik begreep de boodschap. Discreet draaide ik me van haar af en deed wat me gevraagd werd. Hoe anders leerde we hiermee om te gaan in de opleiding in Nederland.

Haar handen gleden krachtig over mijn rug en mijn spieren werden als elastiekjes opgetrokken en teruggeveerd. Mijn ervaren gevoelskennis vertelde dat hier een zeer professionele vrouw aan het werk was. Helemaal losgetrokken maar uiterst soepel meldde ik me weer aan de balie, waar mijn vriend al lachend op me wachtte. “Dobre”, vroeg hij. Ja, het was goed. De dagen erna voelde ik me nog steeds een elastiekje.
Massage is nog steeds een geweldig leuk vak. Een van mijn slogans is ook “van klacht naar kracht”. Naast de sportmassage beoefen ik triggerpoint-, breuss- en hotstone massage. Mijn nieuwe collega van praktijk Dijk kan naast de sportmassage en hotstone, ook nog energetische massage aanbieden. Het is een prachtig duet van “strijken en kneden” bij ons.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten