zondag 8 juni 2014

Soepel bewegen


Ooit zag ik een prachtige sketch op TV van Toon Hermans over soepel bewegen, hoe prachtig gewrichten kunnen draaien en hoe lenig onze spieren en pezen kunnen zijn op het podium. Spieren en pezen zijn enorm belangrijk voor een goed bewegingspatroon. Een lichaam zonder spieren is een zak met botten. Ook organen hebben invloed op de spieren en andersom. Als spieren en pezen pijn gaan doen veroorzaken ze natuurlijk ook een gewrichtszwakte. Het is een complex terrein want er kunnen diverse organen een rol spelen. Bij een chronische gewrichtszwakte test ik niet voor niets op de functie van de schildklier. Ook voeding heeft een belangrijke invloed als het gaat om organen, spieren en gewrichten. Chronische stress lijdt ook tot spierafbraak en verzuring in het lichaam. Verschillende dierlijke eiwitten verzuren ons lichaam (vlees, kaas, zuivel) daarentegen kunnen plantaardige eiwitten ons juist helpen (kolen, boerenkool). De verzurende eiwitten binden zich aan calcium, welke we uit de botten moeten halen, het gevolg daarvan kennen we, osteoporose. Met ontzurende voeding (kombucha, kefir, gefermenteerde groenten zoals zuurkool) kunnen we onze spieren weer in evenwicht brengen. Ook producten met veel calcium en magnesium zijn dan een goede keuze.

Bij een gewrichtsprobleem kijken we in de praktijk altijd naar de oorzaak: overmatig gebruik van pijnstillers, schildklier, bijnier, voeding, houding en steunzolen. De eerste adviezen bij een gewrichtsprobleem zijn natuurlijk water drinken en met mate in beweging blijven. Daarnaast zet ik vaak een natuurlijke pijnstiller in.

Marga kwam dit voorjaar bij me langs met een chronische slijmbeursontsteking. Ze was al bij haar huisarts geweest en had een tijdlang een NSAID gebruikt om de ontsteking in te dammen. Tijdens het volgende consult kreeg ze een injectie. Tot nu toe was ze niet van haar pijn verlost.
Ik gaf haar een ontstekingsremmend dieet mee. De therapie bestond uit een natuurlijke ontstekingsremmer kapparest (curcumine, rozemarijn, resveratrol, propolis ea.), daarnaast zette ik zogenaamde proteolytische enzymen in. Voor haar pezen en spieren gebruikte ik mangaan, vitamine D en zink. Als laatste plaatste ik een zogenaamde Koreaanse tape (kinesio). Het duurde een aantal weken voordat ze meldde dat het steeds beter ging met haar slijmbeurs. De schouder voelde weer soepel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten