zondag 8 juni 2014

Depressie, de bladeren vallen


Depressie mogen we wel de aandoening van de 21e eeuw noemen. Het is volgens de WHO op weg om, na hart- en vaataandoeningen, de meest voorkomende chronische ziekte te worden. Depressie wordt ook wel de stille epidemie genoemd. Mensen die aan depressie lijden hebben een sterk verminderd vermogen om te functioneren en vaak een heel andere realiteitsbeleving. Helaas of, misschien wel gelukkig, kan ik erover meepraten want ook ik ben er een paar jaar door besmet geraakt. Het heeft een heleboel troep opgeruimd maar de depressieve periode was een hel. Soms lees ik nog in het boekwerk met dagbrieven, welke ik in die tijd maakte.

Het aantal mensen dat antidepressiva slikt is opvallend hoog en niet meer te tellen in mijn praktijk. De farmaceutische industrie doet er alles aan om te laten geloven dat je deze hersenziekte slechts kunt behandelen met een pilletje. Toch hebben deze middelen vaak ook weer heel veel nevenwerkingen. In het begin van mijn depressie ben ik er ook mee begonnen om ook een aantal keren weer te stoppen omdat ik dacht de grip op mijn leven volledig kwijt te raken. Ik realiseerde me dat het pilletje niet de echte of enige oplossing was. Later begreep ik dat de inzet van deze middelen misbruikt wordt. Maatschappelijk gezien heeft een depressie veel gevolgen, veel en langdurig ziekteverzuim, sociale isolatie, verlies van baan, veel onbegrip vanuit de omgeving.
Jan is vijfenveertig en heeft volgens eigen zeggen een midlife crise. Het begon allemaal met zijn ontslag. Op voorschrift van de huisarts slikt hij een antidepressivum. Het hielp hem weliswaar om wat uit de put te komen maar zijn libido is sterk achteruit gegaan. Het maakt hem ook mat. Zijn gevoelsleven is zo vlak als een pannenkoek, dat gevoel herken ik heel sterk, de drive is weg. Hij komt bij me omdat hij zijn ziekte op zijn minst op een andere manier wil ondersteunen. Ik adviseer hem te stoppen met koffie en alcohol en zoveel mogelijk suikers weg te laten. Geen bereide voeding meer maar een heerlijk gezond mediterraan eetpatroon. Ook krijgt hij van mij een activiteiten schema (twee keer een half uurtje flink doorstappen). Ook dit is uit eigen ervaring. Verder schrijf ik hem gezonde vetzuren voor (EPA, DHA), vitamine D en St. Janskruid. Ik laat hem het antidepressivum heel rustig afbouwen in vier maanden. Daarnaast bouw ik zijn serotonine (gelukshormoon) op met het natuurlijke aminozuur tryptofaan. Na vier maanden zie ik Jan terug, hij is inmiddels gestopt met de medicijnen. Hij zit weer beter in zijn vel, heeft weer een drive in het leven en zijn libido is volledig teruggekeerd. Na een jaar gaat het nog steeds goed met Jan. Hij heeft weer een baan, hij neemt nog dagelijks zijn vetzuren en vitamine D, wandelt elke dag en houdt zich perfect aan het dieet. Jan is weer boven Jan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten