“De consument kiest steeds vaker voor duurzaam
voedsel”, kopte enkele kranten vorige week. Ondanks het feit dat we nog steeds
in de crisis zitten, gaven we vorig jaar 257 miljoen euro meer uit aan
diervriendelijke, biologische of fairtrade producten. U mag dus met recht trots
zijn op uzelf. Deze getallen komen van de monitor duurzaam voedsel 2013.
Duurzaam voedsel is hier gedefinieerd als voedsel dat voor consumenten een
herkenbaar keurmerk bevat met onafhankelijke controle. De getallen op deze
monitor doen ons duizelen. In totaal gaven we in 2013 volgens deze berekening
tweeëneenhalf miljard euro uit aan duurzaam voedsel. De stijging bedraagt
10.8%, geweldig mensen toch? Hoera, eindelijk is er aandacht voor voldoende
duurzaamheid, dacht ik ook.
Maar dan valt de aandacht op het cijfer over het
marktaandeel> lees ik het nu echt goed? Het marktaandeel duurzaam is
gestegen van 5.5% in 2012 naar 6.1% in 2013. Toch een beetje een afknapper, het
aandeel duurzaam in ons boodschappenmandje. Eko, Max Havelaar, Fairtrade,
Rainforest Alliance, beter leven zijn u desondanks zeker dankbaar. Toch denk ik
dan, even rekenend, één op de zestien voedingsmiddelen is dus duurzaam. Of het
nu Max Havelaar koffie is of biologische groente of fairtrade chocolade, we
zouden onze inspanning wel kunnen verhogen. Dan is er ook nog een hele groep Nederlanders
die helemaal niet duurzaam koopt. Liever de kiloknaller dan een lekker
biologisch kippetje. Deze mensen geloven blijkbaar niet dat duurzaam inkopen
bijdraagt aan een beter milieu, betere leefomstandigheden voor de boeren en een
diervriendelijker klimaat. In het huidige tempo van de monitor kan het nog wel
enkele decennia duren voordat de helft van onze voeding duurzaam is. Toch een
fikse teleurstelling, moet ik bekennen.
Van de consumenten moeten we het dus voorlopig nog niet
hebben, die is meer begaan met het lot van de eigen huisdieren dan van de
dieren in de vleesindustrie. Het zou veel meer zoden aan de dijk zetten als de
supermarkten en/of de overheid de handen in een zouden slaan en eisen gaan
stellen aan de duurzaamheid van producten. Ben benieuwd wie die
verantwoordelijkheid gaat oppakken. Wie laat zijn geweten nu eens spreken.
Een goed
voorbeeld is gelukkig de cacaoindustrie. Deze heeft net afgesproken dat binnen
tien jaar alleen nog maar duurzame cacao wordt gebruikt in haar producten. Nu
de koffiebranche, vleesindustrie, Brood- en banket en andere sectoren nog. Wie
volgt nu eens braaf?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten