dinsdag 24 juni 2014

Braaf, en aandacht voor duurzaam


“De consument kiest steeds vaker voor duurzaam voedsel”, kopte enkele kranten vorige week. Ondanks het feit dat we nog steeds in de crisis zitten, gaven we vorig jaar 257 miljoen euro meer uit aan diervriendelijke, biologische of fairtrade producten. U mag dus met recht trots zijn op uzelf. Deze getallen komen van de monitor duurzaam voedsel 2013. Duurzaam voedsel is hier gedefinieerd als voedsel dat voor consumenten een herkenbaar keurmerk bevat met onafhankelijke controle. De getallen op deze monitor doen ons duizelen. In totaal gaven we in 2013 volgens deze berekening tweeëneenhalf miljard euro uit aan duurzaam voedsel. De stijging bedraagt 10.8%, geweldig mensen toch? Hoera, eindelijk is er aandacht voor voldoende duurzaamheid, dacht ik ook.

Maar dan valt de aandacht op het cijfer over het marktaandeel> lees ik het nu echt goed? Het marktaandeel duurzaam is gestegen van 5.5% in 2012 naar 6.1% in 2013. Toch een beetje een afknapper, het aandeel duurzaam in ons boodschappenmandje. Eko, Max Havelaar, Fairtrade, Rainforest Alliance, beter leven zijn u desondanks zeker dankbaar. Toch denk ik dan, even rekenend, één op de zestien voedingsmiddelen is dus duurzaam. Of het nu Max Havelaar koffie is of biologische groente of fairtrade chocolade, we zouden onze inspanning wel kunnen verhogen. Dan is er ook nog een hele groep Nederlanders die helemaal niet duurzaam koopt. Liever de kiloknaller dan een lekker biologisch kippetje. Deze mensen geloven blijkbaar niet dat duurzaam inkopen bijdraagt aan een beter milieu, betere leefomstandigheden voor de boeren en een diervriendelijker klimaat. In het huidige tempo van de monitor kan het nog wel enkele decennia duren voordat de helft van onze voeding duurzaam is. Toch een fikse teleurstelling, moet ik bekennen.

Van de consumenten moeten we het dus voorlopig nog niet hebben, die is meer begaan met het lot van de eigen huisdieren dan van de dieren in de vleesindustrie. Het zou veel meer zoden aan de dijk zetten als de supermarkten en/of de overheid de handen in een zouden slaan en eisen gaan stellen aan de duurzaamheid van producten. Ben benieuwd wie die verantwoordelijkheid gaat oppakken. Wie laat zijn geweten nu eens spreken.
Een goed voorbeeld is gelukkig de cacaoindustrie. Deze heeft net afgesproken dat binnen tien jaar alleen nog maar duurzame cacao wordt gebruikt in haar producten. Nu de koffiebranche, vleesindustrie, Brood- en banket en andere sectoren nog. Wie volgt nu eens braaf?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten