dinsdag 24 juni 2014

Occultisme


Op de kast naast mijn bureau staat een acupunctuurpop. Een model voorzien van alle meridianen en acupunctuurpunten. In een stil moment wil ik de pop weleens ter hand nemen en, ter voorbereiding op mijn behandeling, steek ik al wat naalden.

Een vrouw van middelbare leeftijd komt bij me in de praktijk, vergezeld door haar man. Enkele weken geleden behandelde ik deze vrouw met behulp van laser acupunctuur. Ze is verrast door het resultaat en haar hoofdpijnklachten zijn verdwenen. Toch heeft ze een prangende vraag op haar lippen. “Doet u ook aan occultisme?” Op de deur had ze, tijdens het vertrek de vorige keer, gezien dat er bij Matera aan acupunctuur werd gedaan. “Volgens sommige mensen is dat het werk van de duivel”, verklaart ze. Ze zegt het op een toon alsof er geen speld tussen te krijgen is. Het is blijkbaar een ernstig taboe in de kringen rond deze vrouw. Ze kijkt me aan met een starre, enigszins strenge blik.

Ik controleer de database in mijn computer en zie dat ze uit een streng gereformeerd Overijssels dorp komt. Ik moet proberen haar vertrouwen terug winnen.

“Veel acupunctuur behandelingen zijn erkend door de Wereld Gezondheidsorganisatie”, probeer ik. “De ruimtevaart bedient zich van high tech systemen gebaseerd op acupunctuur en in Scandinavische landen is acupunctuur zelfs regulier.” “We hebben het nooit over de duivel gehad in de opleiding”. Mijn argumenten zijn weinig steekhoudend voor deze vrouw. Haar man krijg ik gelukkig wat meer op mijn hand.

Ik probeer haar een wetenschappelijke verklaring te geven over het werkingsmechanisme achter acupunctuur. Ik vertel haar over de koppeling van huid, spieren, hersenen, neurotransmitters en organen.

“U bent toch ook van uw hoofdpijnklachten af en dat kan toch nooit des duivels zijn?” Ze is niet helemaal overtuigd van mijn verhaal maar, geeft ze toe, haar klachten zijn veel minder geworden.
Nadat ze vertrokken is, zoek ik de pop weer op. Het hoofd ziet er wat duivels uit. De ogen zijn leeg. Even voel ik ook een moment van twijfel. Heb ik in al die jaren van studie dan toch iets over het hoofd gezien? Hou ik me bezig met occultisme? Ik aarzel om een naaldje in de pop te steken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten