zaterdag 7 juni 2014

Oermens spelen


Sinds kort stapelen de boeken in mijn praktijk zich op over het fenomeen oerdieet. De oermens staat voor mij symbool voor de tijd waarin de mens nog leefde in harmonie met de natuur. En die natuur, die is er eigenlijk nog steeds. Om je heen en mogelijk in jezelf, zelfs in de stad.

Ook Matera heeft zijn oerdieet. Ik vertel je daarin niet hoe je zo snel mogelijk in je nieuwe bikini past of hoe je een strak wasbordje kweekt. Niet dat ik daar op tegen ben. Fitness, hetgeen ik zelf ook regelmatig doe, is een uiterlijk gerichte sport. Vaak vraagt men mij waarom ik dat toch doe, mezelf afbeul in zo’n zweterig hok met een beperkt aantal vierkante meters, niet in de laatste plaats, mijn vrouw. De reden, waarom ik al decennia lang vier, vijf keer per week sport, soms zelfs schaamteloos twee keer per dag, heeft daar weinig mee te maken. Wat houdt mij dan gaande?

Sport is voor mij een stuk zelfreflectie, in contact komen met mijn natuurlijke aard. Als ik vijftig kilo omhoog moet tillen, is er geen ruimte voor iets anders dan ik en de taak die voor mij ligt. Hoe je die taak uitvoert, dat vertelt alles. Want net als bij een paar uurtjes spinning, kom je alles van jezelf tegen. Je ego, frustraties en emoties. Je traint niet alleen je lijf maar ook je concentratievermogen. En als je je lijf en mind leert kennen, krijg je ook inzicht in wat voeding voor je doet. Of stress.
Holistisch betekent voor mij een eenheid van lichaam, geest en ziel en het inzicht dat wij bestaan uit fysieke, mentale, emotionele en spirituele kanten, die steeds met elkaar in wisselwerking zijn. Dat kun je heel concreet ervaren. Ga eens vroeg in de ochtend een mountainbiketocht maken in de frisse buitenlucht. Hoogstwaarschijnlijk kun je makkelijk een vraagstuk bedenken, waarbij je maar steeds niet tot een concreet antwoord komt. Je wilt dit, maar ook dat en dat. Ga simpelweg heerlijk sporten en zorg dat je hartslag flink omhoog gaat. Adem diep in en uit, dat gaat vanzelf bij een hoge intensiteit, leg je vraagstuk nu nog eens aan jezelf voor. Denk niet in scenario’s maar stel jezelf de oprechte vraag: wat wil ik nu echt? Op datzelfde moment ervaar je de prachtige connectie met wie je werkelijk bent en kom je tot een helder antwoord dat in balans is met al je facetten. En dat, precies dat, is die oermens in je.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten