zondag 8 juni 2014

Eczeem en Bronchitis, soms een tweeling


Wat hebben deze twee eigenlijk met elkaar te maken? In het volgende verhaal probeer ik het verband te scheppen. Sofie, een meisje van 15 lijdt aan een ernstige vorm van chronische bronchitis en heeft daarnaast een uitgebreid eczeem ter hoogte van de binnenkant van haar ellebogen, handen en gezicht. Het eerste wat me opvalt, als ze binnenkomt, is haar extreem droge huid. Ze moet vaak krabben door de aanhoudende jeuk en sinds haar kindertijd is ze met deze aandoening belast. Voor de bronchitis krijgt ze regelmatig antibiotica, heeft ze haar dagelijkse pufjes en voor de eczeemklachten, een cortisonecrème. Hiermee gaan haar klachten op en af maar nooit helemaal over. Haar moeder wil het nu eens op een natuurlijke manier aanpakken. Sofie is een leuke levenslustige meid thuis maar op school wat teruggetrokken.

Het eerste wat ik inventariseer is haar voedingspatroon. Sofie heeft eigenlijk liever geen fruit of groente in haar voeding en is gek op melk en snoep. Ik vraag haar of ze bereid is haar voeding aan te passen om veel minder klachten te hebben. Met enige aarzeling wil ze dat wel graag doen. Ik zet haar op een mediterraan dieet, dus veel groente, fruit en visolie. Daarnaast vraag ik haar om alle melk en suikers weg te laten. Ook geef ik Sofie een Multi preparaat met magnesium, zink en koper. Tenslotte geef ik haar een ontgiftingskuur voor lever en nieren, een goede probiotica en glutaminepoeder. Tja, best een hoop middelen maar ik hoop mijn doel te bereiken.

Drie maanden later zie ik Sofie lachend weer terug. Haar huid ziet er aanmerkelijk beter uit. De eczeemplekken zijn veel minder en de huid is niet droog meer. Ook de jeuk is zo goed als verdwenen. Ze heeft ook geen antibiotica meer nodig gehad en de vertrouwde puffer gebruikt ze nog één keer per dag. We staan allemaal versteld van deze ontwikkeling en Sofie vraagt zelf of ze door mag gaan met haar nieuwe voedingsgewoonte. Ik besluit wel een aantal middelen te schrappen en te halveren.
Het probleem van Sofie begint in haar darm. Haar weerstandsflora was niet optimaal en ze had last van een “poreuze” darm. Haar lever en nieren konden de afvalstoffen niet aan en gebruikten het slijmvlies van de huid als depot (eczeem). Door de zalfjes werd het eczeem verjaagd naar een ander slijmvlies, dat van de longen (bronchitis). Sofie zat dus duidelijk in een vicieuze cirkel. Verkeerde voeding, slechte darm, veel afvalstoffen en kwam hier niet meer uit. Door haar voeding aan te pakken (vetzuren inbrengen, melk en suiker eruit), haar darm te repareren en de lever en nieren te ondersteunen pakte Sofie de ongewenste tweeling aan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten