dinsdag 24 juni 2014

Monddood


Gisteren heeft minister Schippers mij monddood proberen te maken. Vanaf die dag mag ik u eigenlijk niets meer vertellen. Sinds 14 december heeft de Europese Commissie een verordening aangenomen waarin slechts 222 gezondheidsclaims nog zijn toegestaan. Sinds die dag mag op geen enkel natuurlijk product nog gezondheidsinformatie zichtbaar zijn. Mijn pagina moet maagdelijk wit blijven. Ik mag u niet meer voorlichten over voedingssupplementen, homeopathie en andere zaken, die mijn en uw gezondheid aangaan. U moet het zelf maar uitzoeken. Europese regels hebben mij en u aan banden proberen te leggen. Mijn dierbare vrije meningsuiting staat op de helling.

Wie vanaf nu over natuurlijke gezondheid en voeding praat, moet op zijn tellen gaan passen en dreigt de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit, als waakhond van deze regels op zijn nek te krijgen.

Wat mij het meest kwetst, behalve deze beknotting en bedilzucht, is dat mijn keuzevrijheid en die van u in het geding komt. Mensen hebben recht op voldoende informatie om een weloverwogen keuze te kunnen maken. Keuzevrijheid is een onvoorstelbaar belangrijk grondrecht waar maar even aan getornd wordt.

Wanneer ik u vertel dat vitamine C goed is voor uw immuniteit of dat het zelfs scheurbuik kan voorkomen, begeef ik me al op glad ijs. Ik leg dan een medische claim volgens de NVWA, wettelijke handhaver van deze Europese regels. De strafmaat voor mij zal niet misselijk zijn, er volgen hoge boetes, barbertje zal moeten hangen.

Al lang hing dit beleid in de lucht. Opleidingen werden steeds voorzichtiger met claims over supplementen, werkzame stoffen, aandoeningen, toepassing van middelen. Verstrekte cursusmappen bleven angstvallig neutraal over behandelvoorschriften. Natuurgeneeskundigen moesten de details van behandelprotocollen mondeling tot zich nemen. Nu gaan zelfs vademecums, boeken en natuurgeneeskundige tijdschriften op slot. Lang leve de censuur van de Europese Commissie.

Is er dan inderdaad onvoldoende bewijs? Wetenschappelijke onderzoeken zijn er genoeg, maar door de extreme eisen over opbouw, vorm en grootte van onderzoek worden al deze bewijzen door de EU bonzen van tafel geveegd. Natuurlijke middelen kunnen echter niet langs dezelfde meetlat gelegd worden dan reguliere medicijnen. Als er al voldoende bewijs is, wordt een middel plotsklaps gebombardeerd tot geneesmiddel, en moet een vreselijk duur patent worden aangevraagd.

De natuurgeneeskunde wordt zo van hogerhand belemmerd met als enig doel om u weer in de veilige haven van de dure reguliere gezondheidszorg en de farmaceuten te leiden. Overigens heb ik hier niets op tegen hoor, zolang dit uw eigen vrije keuze betreft.
Wie mij kent, weet hoe ik in deze zaak sta. Allergisch voor autoritair en betuttelend gedrag, zal ik me met hand en tand verzetten. Van mij mag u een eerlijke en oprechte voorlichting verwachten. Ik zwem desnoods tegen de stroom in. Idealisme gaat nooit op zwart. Mijn stem zal niet verstommen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten